RICHTINGEN 3DE GRAAD – ASO |
|
|
|
|
Beschrijving
Latijn in de derde graad iets voor jou? Na vier jaar zwoegen op de Latijnse grammatica en woordenschat begint Latijn in de derde graad pas echt leuk te worden.
Er wordt geen nieuwe grammatica meer aangeboden, waardoor er veel meer tijd en ruimte vrijkomt voor nog meer Romeinse cultuur en mythologie. Ook de verscheidenheid aan auteurs en literaire genres wordt in de derde graad een pak groter dan in de tweede graad. Lyriek, wetenschappen, geneeskunde in de oudheid, de intriges en complotten van de Romeinse keizers, … het komt allemaal aan bod!
Daarnaast is er ook de meerdaagse excursie voor de Latinisten naar Trier: we ontmoeten de Romeinse cultuur in levende lijve! Het amfitheater, de Porta Nigra, de Romeinse thermen en een bezoek aan het Landesmuseum met topstukken uit de oudheid staan onder andere op het programma! Meet the Romans!
Latijn iets voor jou in de derde graad?
- heb je interesse in het uitgebreide cultuuraanbod?
- wil je je verdiepen in meerdere Latijnse auteurs en kennismaken met hun specifieke schrijfstijl?
- lijkt het je wat om je kennis over de oudheid te testen door een deelname aan verschillende wedstrijden?
- wil je nu echt pas genieten van wat je leerde in de tweede graad?
- en vooral: wil je alle opties voor verdere studies later open houden?
Niet twijfelen dan en kies voor Latijn in de derde graad!
Meer weten?
Meer weten over LATIJN-MODERNE TALEN? - Klik hier!
Wat voor richting is dit?
De studierichting Latijn-Moderne talen is een studierichting binnen het ASO met een duidelijke doorstroomfunctie (hoger onderwijs). Aangezien er in de derde graad geen nieuwe grammatica meer wordt gezien, is een vooropleiding in een richting Latijn onontbeerlijk. Het is de talenrichting bij uitstek. Maar naast de talen is er ook heel wat aandacht voor cultuur. In principe zijn alle richtingen nog mogelijk in het voortgezet onderwijs, maar in een talenrichting heb je alvast een streepje voor.
Het studeren van een klassieke taal (Latijn) draagt bij tot de algemene vorming van de leerlingen. Het heeft tot doel een inzicht te verwerven in taal- en letterkunde, de kunst en cultuur, de maatschappij en de mentaliteit van de Romeinen. Langs deze weg krijgen de leerlingen een beter inzicht in de wortels van de Europese beschaving, waardoor zij niet alleen de westerse cultuur beter begrijpen, maar die ook kunnen vergelijken met niet-westerse culturen.
WAT NA DEZE RICHTING?
In principe is elke vervolgopleiding vanuit deze richting mogelijk. In een richting met de nadruk op talen heb je alvast een streepje voor.
Profiel van een LAMT-leerling?
- je werkt nauwkeurig
- belangstelling voor taal, literatuur, kunst, geschiedenis, mythologie, …
- je wil je extra verdiepen in de Romeinse (en zelfs Griekse) cultuur en de invloed ervan op onze westerse samenleving
- je hebt een gezonde portie doorzettingsvermogen
- je koos in de tweede graad al een richting met Latijn
- je debatteert graag en geeft graag presentaties
- ook de sociale en culturele aspecten van de Nederlands-, Frans-, Engels-, Spaans- en Duitstalige gebieden interesseren jou
|
Meer weten over LATIJN-WETENSCHAPPEN? - Klik hier!
Wat voor richting is dit?
De studierichting Latijn – wetenschappen is een studierichting binnen het ASO met een duidelijke doorstroomfunctie (hoger onderwijs). Aangezien er in de derde graad geen nieuwe grammatica meer wordt gezien, is een vooropleiding in een richting Latijn onontbeerlijk. Het is een zeer brede richting die naast taal en cultuur ook wetenschappen omvat. Met deze richting hou je alle opties open in het hoger onderwijs.
Het studeren van een klassieke taal (Latijn) draagt bij tot de algemene vorming van de leerlingen. Het heeft tot doel een inzicht te verwerven in taal- en letterkunde, de kunst en cultuur, de maatschappij en de mentaliteit van de Romeinen. Langs deze weg krijgen de leerlingen een beter inzicht in de wortels van de Europese beschaving, waardoor zij niet alleen de westerse cultuur beter begrijpen, maar die ook kunnen vergelijken met
niet-westerse culturen.
Binnen ‘wetenschappen’ bestudeer je de levende en niet-levende materie in al haar aspecten. Je leert het wetenschappelijk denkproces aan. Je experimenteert in practica, maakt verslagen, zoekt verbanden en linkt deze waar mogelijk aan de actualiteit.
WAT NA DEZE RICHTING?
In principe is elke vervolgopleiding vanuit deze richting mogelijk.
Profiel van een LAWE-leerling?
- je bent open, kritisch en je werkt nauwkeurig
- belangstelling voor taal, literatuur, kunst, geschiedenis, mythologie, …
- je wil je extra verdiepen in de Romeinse (en zelfs Griekse) cultuur en de invloed ervan op onze westerse samenleving
- je kan probleemoplossend denken
- je hebt een gezonde portie doorzettingsvermogen
- je meet en rekent zeer nauwkeurig
- je koos in de tweede graad al een richting met Latijn
|
Meer weten over LATIJN-WISKUNDE? - Klik hier!
Wat voor richting is dit?
De studierichting Latijn – wiskunde is een studierichting binnen het ASO met een duidelijke doorstroomfunctie (hoger onderwijs). Aangezien er in de derde graad geen nieuwe grammatica meer wordt gezien, is een vooropleiding in een richting Latijn onontbeerlijk. Het is een zeer brede richting die naast taal en cultuur ook heel wat uren wiskunde omvat. Met deze richting hou je alle opties open in het hoger onderwijs.
Het studeren van een klassieke taal (Latijn) draagt bij tot de algemene vorming van de leerlingen. Het heeft tot doel een inzicht te verwerven in taal- en letterkunde, de kunst en cultuur, de maatschappij en de mentaliteit van de Romeinen. Langs deze weg krijgen de leerlingen een beter inzicht in de wortels van de Europese beschaving, waardoor zij niet alleen de westerse cultuur beter begrijpen, maar die ook kunnen vergelijken met
niet-westerse culturen.
Wiskunde als domeinvak wil zeggen dat je maar liefst 7u wiskunde zal krijgen. Het tempo in de lessen ligt hoog. De oefeningen worden complexer. Het volstaat niet meer om louter en alleen de oefeningen te kunnen hermaken. Wiskunde zie je bijna als een hobby.
WAT NA DEZE RICHTING?
In principe is elke vervolgopleiding vanuit deze richting mogelijk.
Profiel van een LAWI-leerling?
- je bent open, kritisch en je werkt nauwkeurig
- belangstelling voor taal, literatuur, kunst, geschiedenis, mythologie, …
- je wil je extra verdiepen in de Romeinse (en zelfs Griekse) cultuur en de invloed ervan op onze westerse samenleving
- je hebt een ruime interesse voor wiskunde
- je kan probleemoplossend denken
- je kan inzichtelijk werken
- je hebt een gezonde portie doorzettingsvermogen
- je koos in de tweede graad al een richting met Latijn
- je behaalde mooie cijfers voor wiskunde gemiddeld 70% en meer
|
Terug naar overzicht studierichtingen
|
LAMT |
LAWE |
LAWI |
|
Naam van het vak |
|
|
|
ALGEMENE BASISVORMING |
Levensbeschouwelijke vakken |
2 |
2 |
2 |
NCZ (Zedenleer), Katholieke godsdienst, Islam, Protestantse godsdienst, Orthodoxe godsdienst |
Aardrijkskunde |
1 |
1 |
1 |
|
Biologie |
– |
1 |
1 |
|
Chemie |
– |
1 |
1 |
|
Engels |
2 |
2 |
2 |
|
Frans |
3 |
3 |
3 |
|
Fysica |
– |
1 |
1 |
|
Geschiedenis |
2 |
2 |
2 |
|
Lichamelijke opvoeding |
2 |
2 |
2 |
|
Natuurwetenschappen |
2 |
– |
– |
|
Nederlands |
4 |
4 |
4 |
|
Wiskunde |
3 |
3 |
3 |
|
|
|
|
|
RICHTINGSPEFICIEK GEDEELTE |
Latijn |
4 |
4 |
4 |
|
Wiskunde |
– |
1 |
4 |
|
(Aardrijkskunde) of Biologie |
– |
1 |
– |
Enkel nog 6de jaar = +1 Biologie |
Chemie |
– |
1 |
– |
|
Fysica |
– |
1 |
– |
|
Engels |
1 |
– |
– |
|
Frans |
1 |
– |
– |
|
Duits/Spaans |
2 |
– |
– |
Kiezen tussen Duits of Spaans |
|
|
|
|
COMPLEMENTAIR GEDEELTE |
Workshops |
+2 |
+2 |
+2 |
|
Toegepaste informatica |
+1 |
– |
– |
|
ALGEMEEN TOTAAL (LESUREN) |
32 |
32 |
32 |
|