Onze school biedt 5 domeinoverschrijdende richtingen aan in de tweede graad.
|
Opgelet – binnen een bepaalde studierichting kunnen nog afzonderlijke klassen worden gevormd waar extra klemtonen aan het curriculum werden toegevoegd (zowel in 3de als 4de leerjaar):
- A-klas: met extra aandacht voor talen of kunstbeschouwing
- B-klas: met extra aandacht voor wiskunde of wetenschappen
- E-klas: met extra aandacht voor economie
Doorklikken op deze pagina stuurt u verder door naar de specifieke richtingen voor nog meer concrete info (over 3de en 4de leerjaar). Onderaan deze pagina vindt u alvast een algemene overzichtstabel (voor 3de leerjaar – alle richtingen, alle vakken) om eventuele vergelijking gemakkelijker te maken. |
|
Domeinoverschrijdende studierichting?
|
De benaming zegt het zelf – de algemene inhouden binnen deze richtingen kunnen niet worden bevat binnen 1 enkel domein (interessegebied).
Deze richtingen beogen dus een interesse in een brede (eerder theoretische) kennis met ook voldoende nadruk op de algemene vakken naast de richtingspecifieke vakken. Deze soort richting bereidt je vooral voor op te gaan verder studeren als je hier afstudeert.
In het uitdovende (oude) systeem waren dit de ’typische’ ASO-richtingen. |
|
Terug naar overzicht alle studierichtingen
Door de nog steeds lopende modernisering/onderwijsvernieuwing kunnen de lessentabellen voor de richtingen van de 2de graad mogelijks nog (zeer) lichtelijk wijzigen.
|
VERGELIJKINGSTABEL 3DE JAAR (DOMEINOVERSCHRIJDENDE RICHTINGEN) |
VAKKEN BASISVORMING |
RICHTING | ECONOMISCHE WETENSCHAPPEN | HUMANE WETENSCHAPPEN | LATIJN | MODERNE TALEN | NATUURWETENSCHAPPEN |
| A-klas | B-klas | --- | A-klas | B-klas | B-klas | E-klas | A-klas | B-klas |
Levensbeschouwelijke vakken | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Frans | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Engels | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Geschiedenis + Burgerschap | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Biologie | 1 | 1 | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 |
Fysica | 1 | 1 | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 |
Chemie | 1 | 1 | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | - | - | 2 | - | - | - | - | - | - |
Wiskunde | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 |
Artistieke Expressie | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Digitaal Leren (Toegepaste Info.) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Schooleigen Project | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
VAKKEN RICHTINGSPECIFIEK GEDEELTE |
RICHTING | ECONOMISCHE WETENSCHAPPEN | HUMANE WETENSCHAPPEN | LATIJN | MODERNE TALEN | NATUURWETENSCHAPPEN |
| A-klas | B-klas | *** | A-klas | B-klas | B-klas | E-klas | A-klas | B-klas |
Economie | 2 | 2 | - | - | - | - | 1 | - | - |
Bedrijfswetenschappen | 2 | 2 | - | - | - | - | - | - | - |
Filosofie | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - |
Gedragswetenschappen | - | - | 2 | - | - | - | - | - | - |
Cultuurwetenschappen | - | - | 2 | - | - | - | - | - | - |
Kunstbeschouwing | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - |
Latijn | - | - | - | 4 | 4 | - | - | - | - |
Duits | 1 | - | - | 1 | - | 2 | 2 | 1 | - |
Wetenschappen | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - |
STEM | - | - | - | - | - | - | - | 1 | 1 |
Algemeen totaal | 32 lesuren | 32 lesuren | 32 lesuren | 32 lesuren | 32 lesuren | 32 lesuren | 32 lesuren | 32 lesuren | 32 lesuren |